Foto’s en interviews over oorlog en vrede
Hoe interview je mensen in tijden van corona en vooral hoe fotografeer je hen? Het waren maar twee vragen waarmee leerlingen van het Kalsbeek College te maken kregen tijdens het examenproject ‘Bedreigd.’ Het project is een samenwerking van de school met de Stichting 4 en 5 mei Woerden en beleeft dit jaar zijn vierde editie.
WOERDEN – Leerlingen 5Havo met beeldend vormen in hun examenprofiel gingen ook dit jaar aan de slag rond het thema oorlog, vrede, vrijheid en onvrijheid. De titel ‘Bedreigd’ sluit niet alleen bij die kernwoorden aan, maar ook bij de huidige tijd, waarin een groot deel van de wereldbevolking de dreiging van de pandemie voelt. Met name de leerlingen die gekoppeld waren aan mannen en vrouwen die de Tweede Wereldoorlog nog aan den lijve hebben meegemaakt, moesten voorzichtig zijn met fotograferen. Het leverde indringende foto’s op waarbij de geportretteerden achter glas zitten. “Er kon helaas geen gebruik worden gemaakt van de fotostudio op het Kalsbeek College, maar ondanks dat leverden de foto’s via glas een verrassend resultaat op,” vertelt docent Claudia van Putten. Zij nam de begeleiding van de leerlingen voor hun rekening en verzorgde de lessen fotografie. Jan van Es, voorzitter van de Stichting 4 en 5 mei Woerden, gaf een online-les interviewtechniek en benadrukte het belang van citaten in het eindresultaat. “Zonder citaten geen interview,” was zijn boodschap. Die bleek niet aan dovemans oren gericht. Noa van Halen en Merel van Oostrum tekenden deze openingszin op: “Toen de oorlog uitbrak, was ik vier jaar. Mijn eerste herinnering? Ik lag in mijn bed. Ik werd gewekt door mijn vader die onderaan de trap stond en riep: “Kom eruit, kom eruit. Het is oorlog!” Al gauw zat Hendrik van Oostrum midden in de harde realiteit van de Tweede Wereldoorlog. “Toen Rotterdam werd gebombardeerd, stond ik buiten. As, roet en verbrand papier kwamen naar beneden dwarrelen. Alles was zwart, pikzwart.”
Net als in de voorgaande jaren zijn de geïnterviewden niet alleen mannen en vrouwen die uit eigen ervaring of de verhalen vanuit hun familie over de Tweede Wereldoorlog kunnen vertellen. Ook veteranen, vluchtelingen of vervolgden kunnen aan bod komen. Op die manier wordt duidelijk dat kwesties van oorlog en vrede, vrijheid en onvrijheid niet beperkt blijven tot het verre verleden, maar vandaag de dag nog steeds spelen. Zo interviewde en fotografeerde een koppel leerlingen een Afghaanse vluchteling, gingen anderen het gesprek aan over het plaatsen van Stolpersteine en kwam iemand van de tweede generatie Molukkers in Woerden aan het woord.
Net als voorgaande jaren verschijnt er een boekje met de interviews en de foto’s. Op de website www.4en5meiwoerden is dat digitaal door te bladeren.
Belangstellenden kunnen een boekje bestellen via: info@4en5meiwoerden.nl